In het kader van het programma Randstadspoor werkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met ProRail aan een hoogwaardig sprinternetwerk rondom Utrecht. Naast de spoorverdubbeling worden in het project spooruitbreiding Utrecht Centraal-Leidsche Rijn ook andere maatregelen genomen. Zo worden bestaande sporen aangepast en legt ProRail een nieuwe 2-sporige spoorbrug aan over het Amsterdam-Rijnkanaal. Daarnaast komt er een nieuw spoorviaduct.
Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 88 miljoen euro uit om het spoor tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn te verdubbelen. Doordat de hele spoorlijn tussen Utrecht en Woerden 4-sporig wordt, kunnen hier vanaf 2018 een vijfde en zesde sprinter per uur gaan rijden. De snelheid van treinen tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn kan dankzij de spooruitbreiding ook omhoog.
Staatssecretaris Mansveld: “Het spoor rond Utrecht vormt het hart van het Nederlandse spoorwegennet. Dat moet dus zo robuust mogelijk zijn. Door de spoorverbreding tussen Utrecht Centraal en Leidsche Rijn verwijderen we deze flessenhals op het spoor. Hier profiteren dagelijks tienduizenden doorgaande intercityreizigers tussen Woerden en Utrecht van, maar ook lokale reizigers die de sprinter pakken naar de rand van de stad.”
Het tracébesluit (TB) ligt vanaf 29 mei gedurende zes weken (tot en met 9 juli) ter inzage. De volledige indienststelling van de spooruitbreiding Utrecht Centraal – Leidsche Rijn is gepland voor de dienstregeling 2019, die in december 2018 in gaat